lørdag den 12. april 2014

Fugle i lag




Jeg ville gerne vise mine elever, at der kan være mange lag i et maleri. Derfor lavede vi disse fugle på plader, hvor vi først havde arbejdet med 4 lag. Det kan være en god idé, at have et par føntørrer til at tørre malerierne imellem lagene. Mine elever lavede også deres fugle, mens pladerne lå til tørre.

1. lag: Mindst 5 stykker avispapir limes på med limlak.
2. lag: Jeg havde blandet en lys blå af primær blå og hvid. Den blandende jeg op med vand, og børnene besluttede selv, om de ville rulle – eller pensle den på i et tyndt lag.
3. lag: Jeg har nogle stempler i enkle former, der er lavet af de skumbakker, man undertiden er så heldig at købe frugt og grøntsager i. Børnene har selv klippet firkanter, cirkler, trekanter osv. Dem brugte vi til at stemple med. Jeg havde også taget et par legetøjsbiler med, der måtte bruges som stempler. Vi brugte en blanding af primær rød og sienna.  
4. lag: På det sidste lag stemplede vi hele pladen med bobleplast og hvid maling.

Så kunne vi sætte fuglene på med limlak og hele pladen fik også et lag limlak. Til sidst tegnede vi konturstreg, øjne og ben med en sort tusch. 

Fuglene blev lavet på avispapir, nodepapir, gråt kardus og andet farvet papir.
 




 

4 kommentarer:

  1. Det ser helt fantastisk ud. God påske. Knus Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Og god påske til dig :-) Kh Jane

      Slet
  2. Hej Jane
    Det er en meget inspirerende blog, du har!! Tak fordi vi må kigge med.
    Må jeg spørge lidt til fuglene i lag på lag-billederne? Hvilken plade bruger du? Hvorfor limer du 5 lag avis på? Limlak? Er det acrylmaling, du bruger??
    Ja, som du kan høre, er jeg ikke så dreven...
    VH Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.
      Tak skal du have. De plader jeg brugte, var plader beklædt med lærred. De kan købes hos AV-form. Andre plader kan også bruges.
      Vi limede kun 5 stykker avispapir på - og det er for at få struktur og en mere interessant bund.
      Limlak er en type flydende lim, der påføres med pensel. Penslerne skal godt nok rengøres rigtig godt bagefter. Limlak kan også købes hos AV- form.
      Ja, det er akrylmaling, vi har brugt.
      Det er rigtig godt du spørger - det er du altid velkommen til.
      Kh Jane

      Slet